Geplaatst op
Digitalisering is vindt overal plaats en vindt ook zijn weg naar de zorgsector. Op deze manier kunnen ook huisartsen, oogartsen, fysiotherapeuten of andere zorginstellingen, zoals ziekenhuizen, profiteren van de voordelen van bedrijfssoftware. Gezondheidszorgsystemen hebben echter speciale functies die zorginstellingen helpen bij het ontwerpen en optimaliseren van klant- of patiëntrelatieprocessen.
Daarom willen we CRM-software voor de gezondheidszorg verder onder de loep nemen en laten zien hoe en op welke gebieden oogartsen kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Eerst moet echter de volgende vraag worden beantwoord: Wat is CRM eigenlijk?
Beheer van klantrelaties
Klantrelatiebeheer wordt vaak in het kort CRM genoemd. Ook in dit land wordt de afkorting CRM gebruikt. In het Engels staat het voor ‘Customer Relationship Management’. Het omvat de consistente afstemming van een bedrijf op zijn eigen klanten en het bijbehorende systematische ontwerp van alle klantrelatieprocessen. In het tijdperk van digitale transformatie wordt voor dat laatste meestal een apart systeem gebruikt. CRM-systemen stellen bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal weer te geven en deze binnen de software te beheren, te controleren, te optimaliseren en te automatiseren. De industrie heeft echter zijn eigen specifieke eisen voor een adequaat systeem.
CRM voor de zorgsector
De CRM-systemen zijn speciaal ontworpen voor gebruik in zorginstellingen. Ze onderscheiden zich bijvoorbeeld van generieke CRM-systemen doordat ze de uitwisseling van gegevens met laboratoriuminformatiesystemen ondersteunen. Bovendien kunnen contacten in deze systemen meestal aan meerdere faciliteiten worden toegewezen. Artsen kunnen bijvoorbeeld aan verschillende klinieken worden toegewezen.
CRM-software voor oogartsen
Binnen deze groep branchespecifieke systemen zijn er ook specifieke softwareoplossingen voor oogartsen die hen ondersteunen in hun hectische dagelijkse bedrijfsvoering. Welke functies een bijzonder belangrijke rol spelen, wordt onder andere in het volgende als voorbeeld onderzocht.
Afsprakenbeheer
Het werk van oogartsen is voornamelijk op afspraak gebaseerd. Een centraal afsprakenbeheer helpt oogartsen om altijd alle aankomende en lopende afspraken bij te houden. Op deze manier kunnen ruimtes en apparatuur vooraf optimaal worden voorbereid op de afspraak en wordt er efficiënt gebruik gemaakt van personeel. Door de centrale oriëntatie van de CRM-software voor oogartsen hebben alle medewerkers altijd toegang tot afsprakenbeheer en zijn ze daardoor altijd in staat om informatie te verstrekken aan patiënten; telefonisch of persoonlijk in de praktijk op locatie.
Digitale patiëntendossiers
Daarnaast kunnen zorginstellingen veel baat hebben bij het gebruik van een digitaal patiëntendossier. In het patiëntendossier wordt alle belangrijke informatie over een patiënt opgeslagen; van behandelingen en interventies tot voorgeschreven medicijnen of bekende intoleranties. Daarnaast kan informatie over het digitale patiëntendossier worden gedeeld met andere zorginstellingen, waardoor een naadloze uitwisseling van informatie wordt gewaarborgd en alle behandelende artsen te allen tijde over alle belangrijke informatie beschikken. Dit speelt met name een belangrijke rol als het gaat om een transfer.
Patiëntenwerving
Daarnaast kunnen softwareoplossingen in de zorg ook worden ingezet voor patiëntenwerving. Hiervoor is het aan te raden om de CRM-software te koppelen aan uw eigen website. In tijden van digitale transformatie fungeert dit ook als een soort virtueel boegbeeld van de eigen praktijk. Patiënten kunnen in de gelegenheid worden gesteld om navraag te doen of afspraken aan te vragen. Via de interface worden deze gegevens vervolgens direct doorgestuurd naar het CRM-systeem en vervolgens naar de betreffende verantwoordelijke medewerker. Dit zorgt ervoor dat alle aanvragen centraal kunnen worden bekeken en automatisch aan de juiste entiteit worden toegewezen.
Privacy
Op medisch gebied worden zeer gevoelige, persoonlijke gegevens gebruikt, die ten koste van alles moeten worden beschermd. Branchespecifieke CRM-systemen voor de gezondheidszorg zijn gestandaardiseerd om aan deze hoge eisen te voldoen en tandartspraktijken te ondersteunen bij het voldoen eraan.