ERP-systemen met CRM om uw klantrelatiebeheer te verbeteren

Geplaatst op

Voor veel bedrijven is de implementatie van een CRM-systeem vaak de eerste stap in de digitalisering van hun eigen bedrijfsprocessen. Vooral in de B2C-sector is CRM-software tegenwoordig bijna onmisbaar. Maar ook in B2B en op alle andere gebieden wordt de waarde van deze toepassing steeds meer erkend.

Geïntegreerd in hun eigen ERP-softwaresysteem zijn er nog veel meer voordelen die bedrijven helpen om hun klanten beter van dienst te zijn en nieuwe klanten te winnen.

Wat is Customer Relationship Management? (CRM)

Het zogenaamde klantrelatiebeheer zich in wezen bezig met de consistente oriëntatie van het bedrijf op zijn eigen klanten en met het bijbehorende systematische ontwerp van alle klantrelatieprocessen.

Met CRM-software worden alle acties die een bedrijf neemt om de eigen (potentiële) klanten te behouden centraal gebundeld in één applicatie. Hiervoor worden alle klantgegevens gecentraliseerd en opgeslagen in speciale klantbestanden.

Een bedrijf profiteert hiervan op verschillende niveaus. Aan de ene kant kan de klantenservice direct inspelen op de behoeften van een klant en een dieper inzicht krijgen in de wensen en behoeften van klanten. Verbeterde service heeft ook een directe impact op de klantloyaliteit op de lange termijn.

Maar ook marketing en sales kunnen klanten veel individueler benaderen dankzij de centralisatie van klantdata. Door de klantdata te evalueren met speciale analysetools kunnen ook belangrijke inzichten in de wensen van de klanten worden verkregen, die anders verborgen zouden zijn gebleven.

Integratie van CRM en ERP

De integratie van het CRM-systeem in de ERP-software heeft veel voordelen. Aan de ene kant is aan beide kanten dezelfde database toegankelijk, wat uniforme en betrouwbare resultaten oplevert, en aan de andere kant kunnen processen op alle niveaus van het bedrijf nog efficiënter en lean worden gemaakt.

Een CRM-software die is afgesneden van de ERP-software kan zijn potentieel meestal niet volledig benutten. Daarnaast ontstaan hierdoor datasilo’s, die vervolgens waarschijnlijk leiden tot fouten in de processtroom van een bedrijf. Integratie moet daarom ten koste van alles worden overwogen.

Veel ERP-systemen hebben al een bijbehorende CRM-module in zich, die naadloos in het softwarelandschap past. Het werken met geïntegreerde CRM-systemen is dan veel eenvoudiger, omdat medewerkers alleen nog maar hoeven te wennen aan een uniforme gebruikersinterface en daar veiliger mee kunnen handelen.

ERP-leveranciers

Er zijn veel leveranciers, een daarvan is erp|open. Het bedrijf is al meer dan 10 jaar gespecialiseerd in het oplossen van complexe vraagstukken rondom businessmodellen, bedrijfsprocessen, automatisering en implementatie.

Over ons

We houden je op de hoogte van oogzorg en stijltrends op het gebied van visuele hulpmiddelen.

Contactgegevens

Via info @ amsterdamoogzorg.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden